Profesjonalna strona internetowa powinna stanowić nie tylko estetyczną wizytówkę firmy, ale i skuteczne narzędzie zmieniające odwiedzających w klientów, a w rezultacie generujące zyski. Stworzenie nowoczesnej strony www pociąga za sobą wiele godzin pracy i dyskusji oraz przede wszystkim wydatki.
Od czego zacząć proces tworzenia strony www? Przygotowaliśmy dla Ciebie wskazówki, które przybliżą Cię do upragnionej strony internetowej.
Zastanawiając się nad stworzeniem strony www, potraktuj ją jak jedno z narzędzi codziennej pracy. Estetyka – czytelna czcionka, elegancki format, ciekawe grafiki – są bardzo ważne, ale nie powinny być pierwszą decyzją, jaką podejmiesz. Zastanów się najpierw nad tym, czemu służyć będzie Twoja witryna i jak sprawić, aby realizowała ten cel jak najskuteczniej. Twoja strona powinna generować ruch z wyszukiwarek i zapytania klientów, być pomocna dla potencjalnych kupujących i zawierać odpowiedzi na wszystkie ich pytania – od dostępnych rodzajów wysyłki po szczegóły techniczne produktu, który sprzedajesz. I jeszcze, Twoja witryna ma realizować transakcje – sprzedawać, obsługiwać płatności, przetwarzać dane, dostarczać informacji o dostępności, brakach i wszelkiego rodzaju faktów przekładających się na Twój końcowy zysk. Twoja nowa strona www powinna być stworzona tak, aby stała się centrum Twojego marketingu.
Zanim zainwestujesz swój czas i fundusze w stworzenie strony, zastanów się do jakich klientów chcesz dotrzeć. Określ najważniejsze cechy użytkowników – wiek, płeć, zawód, potencjalne zainteresowania i problemy, które Twój produkt czy usługa pomoże rozwiązać, w jakich godzinach potencjalny klient będzie odwiedzać Twoją stronę, jaki rodzaj komunikacji dotrze do niego najskuteczniej. Gdy masz już wyobrażenie, do kogo kierujesz stronę, zastanów się, czego szuka Twój klient, jakie frazy wpisuje w pasku wyszukiwania. Przeanalizuj też swoją konkurencję – przyjrzyj się jak wyglądają ich strony, z jakich social mediów korzystają, gdzie kierują swoje reklamy. A następnie zrób to lepiej.
Planując stronę główną i poszczególne podstrony, staraj się, aby droga, jaką musi pokonać klient była jak najkrótsza. Zaplanuj treści i rozmieszczenie elementów, które ma zobaczyć użytkownik. Gdy wiesz już, co chcesz umieścić na stronie, pora na pracę nad wyglądem. Twoja witryna ma być przede wszystkim schludna i prosta – nawet najpiękniejsza strona nie przekona do zakupu, jeśli zabraknie w niej ważnych informacji o produkcie. Dodatkowo, nie zapomnij, że obecnie Google stawia na rozwiązanie „mobile first”, co oznacza, że Twoja strona www powinna być dostosowana do urządzeń mobilnych. Im więcej grafik wybierzesz, tym dłuższy będzie jej czas ładowania.
System, który wybierzesz do zarządzania swoją stroną zostanie z Tobą na długi czas, dlatego poświęć dużo uwagi zanim podejmiesz decyzję. CMS, czyli Content Management System ułatwia zarządzanie stroną i umożliwia publikowanie na niej treści. Proste strony niewymagające częstych aktualizacji mogą funkcjonować bez systemu CMS – w takim wypadku raz na kilka miesięcy prosisz specjalistę o wprowadzenie drobnych zmian. Natomiast złożone witryny, które będą rozbudowywane w przyszłości o nowe elementy, potrzebują systemu zarządzania treścią do prawidłowego działania. Jednym z najbardziej popularnych CMS jest obecnie WordPress. Pierwsza część CMS – kod HTML/CSS/JS jest niewidoczna dla użytkowników i algorytmów Google, druga – szablony, motywy, nakładki odpowiada za warstwę wizualną i funkcje dostępne dla odwiedzających witrynę.
Chociaż wiele firm oferuje usługę bezpłatnego hostingu na pierwszych kilka miesięcy użytkowania, poświęć czas na dokładną analizę ofert. Darmowe hostingi często działają wolno i wyświetlają dużą ilość reklam, co może zniechęcać Twoich klientów. Pamiętaj też, że w przypadku darmowych usług nie możesz liczyć na pomoc techniczną w razie awarii ani na stworzenie kopii bezpieczeństwa. Zwróć uwagę na to, czy dostawca hostingu daje gwarancję nieprzerwanego działania, co da Ci pewność, że Twoja strona będzie pracować bez problemów. Wybierz także wysoki transfer danych – im większy ruch na stronie, tym więcej transferu potrzebujesz. Jeśli czas ładowania strony przekracza 3 sekundy, prawie połowa użytkowników rezygnuje z odwiedzenia jej.
Dobrze zaprojektowana strona www pomoże Ci zdobyć nowych klientów, rozwinąć firmę i zbudować pozytywny wizerunek, dlatego tak ważne jest, aby była przyjazna użytkownikom. Sama publikacja strony to dopiero pierwszy krok – gdy go wykonasz, czas zacząć pracować nad nowym treściami, zdjęciami i śledzeniem trendów marketingowych.
Każdy projekt jest indywidualny, potrzebuje uwagi i dokładnego planowania. Pomogę Ci w realizacji Twoich pomysłów i zrobię wszystko, abyś osiągnął swój cel.