Chcesz stworzyć dobrą stronę internetową, ale nie wiesz, od czego zacząć? Jesteś we właściwym miejscu! W oparciu o nasze wieloletnie doświadczenie przygotowaliśmy dla Ciebie poradnik, w którym znajdziesz odpowiedzi na wszystkie Twoje pytania.
Przeczytaj, aby dowiedzieć się, jak wyglądają etapy projektu strony, co powinno się na niej znaleźć i jakich narzędzi użyć, aby osiągnąć cel jak najefektywniej. Dodatkowo znajdziesz też kilka wskazówek marketingowych, które ułatwią Ci promowanie nowej witryny. Zaczynamy!
Dobra strona internetowa zaczyna się od przemyślanego projektu skrojonego pod Twoje potrzeby. Zanim przystąpisz do planowania, odpowiedz sobie na podstawowe pytania – czemu ma służyć Twoja strona, dla kogo ją tworzysz, jakich odbiorców chcesz przyciągnąć, co mają znaleźć Twoi nowi klienci oraz ile środków i czasu chcesz przeznaczyć na stworzenie witryny. Nie musisz ograniczać się do tylko jednego celu, Twoja strona może spełniać kilka funkcji. Może jednocześnie być wizytówką, która przyciągnie lokalnych klientów, bazą wiedzy, która wykreuje Twój wizerunek profesjonalisty oraz wirtualnym portfolio. Do najczęstszych celów należą zwiększenie sprzedaży produktów czy usług, pozyskanie nowych partnerów biznesowych i zwiększenie lojalności klientów wobec Twojej marki.
Gdy wiesz już czemu ma służyć Twoja witryna i do jakiej grupy docelowej ją kierujesz, czas na opracowanie jej struktury. Przygotuj sobie listę informacji, które chcesz przekazać i zastanów się jak opisać je w krótki i przejrzysty sposób. Strona powinna być czytelna i konkretna, a najważniejsze informacje widoczne na początku. Postaraj się wczuć w rolę klienta, który odwiedzi Twoją witrynę po raz pierwszy – przyjrzyj się, czy nawigacja, którą planujesz jest prosta, a wszystkie ważne informacje łatwe do znalezienia. Jeśli czujesz, że coś może nie zadziałać, usuwaj zbędne elementy, zamiast dodawać nowe. Używaj sprawdzonych rozwiązań – użytkownicy przyzwyczaili się, że menu umieszcza się zwykle z lewej strony ekranu, że kliknięcie w logo przenosi do strony głównej, a nazwy podstron są proste i standardowe. Twoi klienci nie czytają dokładnie, ale skanują stronę wzrokiem. Upewnij się, że tekst został wyrównany, odpowiednie odstępy zachowane, a ważne słowa pogrubione. Przykłady ładnych, czytelnych czcionek znajdziesz w Google Fontes.
Obecnie coraz więcej użytkowników przegląda strony www na urządzeniach mobilnych. Dlatego podstawową zasadą tworzenia treści będzie lakoniczność – im krócej, tym lepiej. Twórz jasne, proste zdania zamiast wielokrotnie złożonych, długich elaboratów. Pisz dla odbiorców, nie dla siebie. Nie opowiadaj historii życia, ale zaproponuj klientom konkretne rozwiązania. Przekonaj odbiorcę, że Twój produkt albo usługa rozwiążą problemy w jego codziennym życiu, a Twoja ekspercka wiedza pomoże mu dokonać najlepszego wyboru. Używaj słownictwa, które pokieruje klienta w kierunku podjęcia działań – zadbaj o obecność fraz call to action, np. „kup teraz”, „zamów”, „zadzwoń”. Oprócz danych adresowych, informacji o przesyłce i metodach płatności, strona powinna zawierać dokładny opis produktów czy usług, które oferujesz.
Dodatkowo, warto do strony dodać bloga firmowego, na którym będziesz regularnie zamieszczać interesujące artykuły. Takie rozwiązanie pomoże Ci wykreować wizerunek eksperta w Twojej branży, przyciągnąć nowych klientów i poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania. Zrób research zapytań, których poszukują w wyszukiwarce Google klienci. Dzięki temu zyskasz gotową listę tematów do opisania na blogu i w social mediach. Śledź trendy – sprawdzaj regularnie, jakie nowości pojawiają się w Twojej branży, co publikuje konkurencja i czego aktualnie poszukują klienci. Pomoże Ci w tym bezpłatne narzędzie Google Trends. Ciekawe i unikalne treści są niezbędne, aby strona znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania Google.
Klienci uwielbiają oglądać – nie bez powodu Instagram szybko zyskał tak dużą popularność. Staraj się mówić do użytkowników językiem zdjęć i grafik – pamiętaj jednak, że obrazy metaforyczne mogą nie zostać zrozumiane przez szerokie grono odbiorców. Wybieraj zdjęcia konkretne, prezentujące w ciekawy sposób temat, o którym piszesz. Nie upychaj ich w rogu tekstu, ale wyeksponuj. Jeśli nie chcesz poświęcać czasu na przygotowanie własnych zdjęć, możesz skorzystać z bezpłatnych lub niedrogich stocków zdjęć i grafik, których licencja pozwala na komercyjne wykorzystanie i edytowanie. Zajrzyj na strony: Udemie, Pixbay czy Burst, aby pobrać ciekawe zdjęcia w dużej rozdzielczości. Pamiętaj, że elementy graficzne powinny być przystosowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Im więcej grafik zastosujesz, tym dłużej będzie ładować się strona. Nie zapominaj też, że ekran telefonu obsługuje się palcem – każdy element powinien być na tyle duży, aby z łatwością można było w niego kliknąć.
Stworzenie dobrej stron internetowej wymaga poświęcenia czasu i włożenia sporego wysiłku, a następnie systematycznego poprawiania i rozbudowywania. Jeśli stworzysz stronę w oparciu o nasze wskazówki bez dróg na skróty, Twoja praca szybko przyniesie dobre rezultaty – witryna zacznie przyciągać klientów, a Ty zarabiać. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o skutecznym tworzeniu stron www i marketingu online, zajrzyj na naszego bloga. Znajdziesz w nim wiele przydatnych artykułów.
Każdy projekt jest indywidualny, potrzebuje uwagi i dokładnego planowania. Pomogę Ci w realizacji Twoich pomysłów i zrobię wszystko, abyś osiągnął swój cel.