Meta description to krótki opis strony zawierający najczęściej jedno ze słów kluczowych, wybraną cechę produktu oraz wezwanie do działania, tak zwane call to action, dzięki którym potencjalny klient może zdecydować się odwiedzić stronę. Meta description jest atrybutem HTML, który wyświetla się zaraz pod tytułem strony w wyszukiwarce i komunikuje jej zawartość.
Jeśli nie dodasz własnego meta description, zrobią to za Ciebie algorytmy wyszukiwarki, korzystając z treści obecnych na stronie. Może to skutkować mniejszym ruchem na stronie. Jak prawidłowo przygotować meta description? I jak stworzyć opis, który zachęci użytkowników do kliknięcia?
Opis meta w wynikach wyszukiwania Google wygląda jak kilka linijek zwyczajnego tekstu wyświetlanych pod tytułem i linkiem do strony. Aby uatrakcyjnić jego wygląd, niekiedy dodaje się kolorowe emotikony lub opinie użytkowników w formie gwiazdek. Zdarza się jednak, że wyszukiwarka w ogóle pomija emotikony i nie wyświetla ich w opisie. Niektóre słowa w meta description będą pogrubione. Są to frazy wpisane przez użytkownika w wyszukiwace - algorytm pogrubia je, aby ułatwić odszukanie najlepiej dopasowanych wyników. Do sprawdzania znaczników meta na swojej stronie możesz użyć narzędzia Google Search Console, które pomaga w sprawdzaniu stanu strony i komunikacji z wyszukiwarką.
Przygotowując opis meta description należy trzymam się zasady - nie ilość, a jakość. Opis powinien zmieścić się w liczbie 150-160 znaków ze spacjami, a więc tyle, co przeciętna wiadomość sms. Dłuższe teksty są ucinane przez wyszukiwarkę, która pozostawia w ich miejscu trzy kropki. Taki przerywnik może pojawić się w środku tekstu w sytuacji, gdy nie uzupełnimy meta description i wyszukiwarka sama wybierze fragmenty z naszej strony. Opis powinien być precyzyjny i rzeczywiście informować potencjalnego klienta, czym zajmuje się firma lub jakie produkty kupi w danym sklepie internetowym. Nie należy zapychać całego meta description słowami kluczowymi. Użyte w dużej ilości w opisie nie wpłyną na poprawę wyświetlania strony, a dodatkowo mogą zniechęcić do odwiedzenia witryny.
Pisząc meta description, dbaj o dobrą składnię i używaj tak zwanych call to action - wezwań do wykonania czynności, np. „kup teraz”, „sprawdź”, „wypróbuj”. Potraktuj opis jak krótki tekst sprzedażowy, który nie oferuje klientowi konkretnego przedmiotu, ale umiejętnie sprzedaje całą stronę. Jeśli tworzysz meta description dla podstron produktowych postaw na parametry techniczne - podaj informacje takie, jak: marka, cena, nazwa producenta.
Każda podstrona powinna otrzymać własne, unikalne meta description, jednak przy bardzo rozbudowanych serwisach sprzedażowych może być to trudne do zrobienia w krótkim czasie. Dlatego na początku warto wybrać najważniejsze strony i dla nich przygotować ciekawe opisy.
Przez pewien czas opisy meta description odgrywały ogromną rolę w procesie pozycjonowania stron. Doprowadziło to jednak do wielu nadużyć ze strony użytkowników. W meta description pojawiały się treści odległe od samego profilu strony i w rezultacie często na wysokich pozycjach w wyikach wyszukiwania można było zauważyć strony o słabej treści. Obecnie meta description nie wpływa na pozycjonowanie. Jednak zachęcający i dobrze przygotowany opis może bardzo skutecznie przyciągnąć potencjalnych klientów, a w rezultacie poprawić ruch organiczny.
Interesujący i profesjonalny opis meta description to świetny sposób na zdobycie nowych klientów i wygenerowanie organicznego ruchu na stronie. Chociaż sam w sobie nie poprawia pozycjonowania strony, nie powinien być pozostawiany pusty. Dobry opis poprawi konwercję i współczynnik CPR, a co za tym idzie, wpłynie na lepszą widoczność strony w wynikach wysuzkiwania.
Każdy projekt jest indywidualny, potrzebuje uwagi i dokładnego planowania. Pomogę Ci w realizacji Twoich pomysłów i zrobię wszystko, abyś osiągnął swój cel.