Czasy, kiedy firma zajmowała się głównie produkcją i sprzedażą jakiegoś produktu, odchodzą w niebyt. Dziś celem jest wyróżnienie się spośród setek podobnych produktów i budowa unikalnej marki. Jak określić czym jest marka?
Najbardziej pasuje tu określenie „dusza przedsiębiorstwa”. Marka z jednej strony pomaga zidentyfikować produkt konkretnej firmy - poprzez logo i konkretne barwy - a z drugiej strony niesie ze sobą emocje i jasny przekaz, jakimi ideami kieruje się firma.
W procesie zdobywania przez firmę pozycji na rynku niezwykle ważną rolę odgrywa budowanie świadomości marki, czyli branding. Budowanie brandu służy stworzeniu mocnego wizerunku działalności i zdobywaniu zaufania klientów.
Budowanie brandu zaczyna się od określenia grupy docelowej i potencjalnych odbiorców. Należy oszacować ich wiek, wykonywany zawód, płeć, miejsce zamieszkania, zainteresowania, nawyki zakupowe. Dzięki temu przekaz firmy będzie spójny i pozbawiony chaosu. Następnie należy dokonać wyboru nazwy firmy i dopasowanego do niej logo. Jeśli biznes ma odnieść sukces także za granicą, trzeba zadbać o to, aby nazwa nie była zbyt trudna do wymówienia i budziła pozytywne skojarzenia. Potrzebne będzie również chwytliwe hasło reklamowe. Należy określić, jakie są najważniejsze wartości i cele firmy oraz zadbać o to, aby przekaz o nich docierał wszędzie - powinien znaleźć się w artykułach, na stronie internetowej, stać się znany każdemu pracownikowi. Warto również sprawdzić, jakie działania podejmują konkurenci i postarać się znaleźć coś, co wyróżni firmę z tego grona.
Będziemy mocno podkreślać niezaprzeczalny fakt - dla wizerunku firmy ważna jest spójność. Świadomość marki i jej przekaz muszą rozciągać się na wszystkie obszary jej funkcjonowania. Jednakowe szablony prezentacji i stopki w e-mailach, strój firmowy pracowników, sposób odbierania telefonów w biurze, zachowanie podczas oficjalnych rozmów.
Planując strategię brandingową, należy opierać się na faktach i informacjach. Trzeba przeanalizować jakie opinie o marce mają konsumenci, z czego są zadowoleni, a co jeszcze wymaga poprawienia. Dobrą praktyką jest monitorowanie wszelkich wzmianek o firmie, jakie pojawiają się w mediach oraz portalach społecznościowych. Taktowne reagowanie na krytykę użytkowników i szybkie udzielanie pomocy dowodzą, że marka jest przyjazna klientom i troszczy się o ich opinię.
Warto myśleć nieszablonowo. Codziennym towarzyszem milionów osób jest smartphone, należy to wykorzystać. Filmy na Youtubie, podcasty czy aplikacja mobilna pomogą dotrzeć do tych użytkowników, którzy wolą oglądać i słuchać. Ta forma komunikacji dużo lepiej od tekstu pokaże emocje i wizję marki, a odrobina poczucia humoru udowodni, że firma ma też ludzką twarz.
Nietrudno się domyślić, że pozytywna opinia o firmie bardzo ułatwia pozycjonowanie. Dzięki dobrej reputacji, internauci sami zaczynają poszukiwać informacji o przedsiębiorstwie i jego produktach. Dzięki zaufaniu do marki, odbiorcy dzielą się linkiem do firmy, co tworzy naturalną wymianę linków i generuje większy ruch na stronie.
Aby zwiększyć rozpoznawalność brandu, warto sięgnąć po narzędzia SEO. Jedną z podstawowych metod jest założenie bloga firmowego. To świetny sposób na wprowadzenie na stronę zróżnicowanego tematycznie contentu, który pozwoli wykorzystać większą ilość słów kluczowych prowadzących do witryny. Następnym krokiem jest założenie profilu firmy w mediach społecznościowych. Zamieszczane w nich dopracowane treści są ważne i dla algorytmów Google, i dla potencjalnych odbiorców. Dodatkowo, firma może wejść w bezpośredni dialog z konsumentami i poznać lepiej ich oczekiwania i opinie o produktach.
Zdecydowanie brand i SEO nie mogą istnieć bez siebie. Zarówno profesjonalne budowanie świadomości marki, jak i skuteczne działania marketingowe zwiększają wiarygodność firmy i budują zaufanie klientów. Aby firma mogła odnieść sukces, musi je ze sobą połączyć. A co w sytuacji, gdy czujesz, że Twój brand się nie rozwija? Nic straconego, trafiłeś we właściwe miejsce! Powierz swoją firmę w ręce naszej agencji interaktywnej i obserwuj zadziwiające zmiany. Przeanalizujemy wizerunek Twojej marki na tle jej konkurentów, stworzymy projekt identyfikacji wizualnej i zoptymalizujemy Twoją stronę. Zaufaj naszemu doświadczeniu i skontaktuj się z nami już dziś!
Każdy projekt jest indywidualny, potrzebuje uwagi i dokładnego planowania. Pomogę Ci w realizacji Twoich pomysłów i zrobię wszystko, abyś osiągnął swój cel.