Algorytm Mobile-First Index to zupełna nowość w wyszukiwarce Google – rozpoczął działanie w końcówce marca 2021. To kolejny krok ze strony Google w kierunku wygody użytkowników urządzeń mobilnych.
Wprowadzenie Mobile-First Index niesie za sobą jedną, najważniejszą zmianę – to mobilna wersja strony internetowej staje się dla robotów Google priorytetem.
Oczywiście nie znaczy to, że strony, które posiadają wyłącznie tradycyjną wersję witryny przestaną być indeksowane. Jednak brak dostosowania do urządzeń mobilnych wpłynie na ich widoczność. W jaki sposób? O tym opowiemy w dzisiejszym artykule.
Liczba użytkowników internetu korzystających z urządzeń mobilnych zbliża się do 4 miliardów osób - to ponad połowa całej populacji Ziemi. Google zauważyło i wzięło pod uwagę ten trend, stąd nowy algorytm Mobile-First Index. Wzrost popularności urządzeń mobilnych nie zmniejszył się w czasie epidemii, gdy tak wiele osób wykonuje pracę z domu. Wygląda na to, że często szybciej i wygodniej jest sprawdzić poszukiwaną informację na swoim telefonie, który i tak jest pod ręką, niż czekać na uruchomienie komputera.
Drugim powodem uruchomienia algorytmu Mobile-First Index była ociężałość wielu serwisów desktopowych. Strony, które na komputerze ładowały się powoli, na urządzeniach mobilnych działały jeszcze wolniej lub w ogóle. Często zdarzało się także, że wersje witryn dla komputerów i telefonów komórkowych znacząco się od siebie różniły. Aby ułatwić użytkownikom wyszukiwanie informacji, Google zaczęło wymagać, aby treść w obu wersjach stron była identyczna i łatwo dostępna.
Warto wspomnieć, że nowy algorytm nie wpłynie negatywnie na posiadaczy stron responsywnych, czyli takich, które dostosowują swój wygląd do rozmiaru okna przeglądarki - Google uznaje takie witryny za odpowiednio przygotowane na Mobile-First Index.
Jednym z najważniejszych czynników, które zniechęcą potencjalnego użytkownika do pozostania w witrynie, jest jej długi czas ładowania i słaba widoczność. Sprawdzenie tych dwóch parametrów przy pomocy dowolnego telefonu lub tabletu zajmie Ci tylko chwilę. Po otwarciu witryny sprawdź, jak wygląda interfejs użytkownika, czy panel nawigacyjny jest łatwy w obsłudze i przyjrzyj się, czy wyświetlane informacje nie są ucięte lub niekompletne.
Do zbadania szybkości strony możesz użyć narzędzia przygotowanego przez Google o nazwie Test optymalizacji mobilnej, które sprawdzi, czy strona została odpowiednio przystosowana do smartfonów oraz czy roboty indeksujące widzą ją prawidłowo. Roboty Google muszą mieć dostęp do treści i zasobów strony. Zadbaj o to, aby adresy URL nie były blokowane za pomocą komendy „disallow”. Pamiętaj też, że boty mogą mieć problem z przeskanowaniem tych treści, które ładują się na stronie dopiero po interakcji użytkowników.
Ostatnim krokiem jest sprawdzenie danych wizualnych. Prześledź, czy zdjęcia, grafiki oraz elementy wideo opublikowane w mobilnej wersji witryny nie są zbyt małe i czy mają odpowiednią rozdzielczość. Pamiętaj, że każdy element - tytuły, podpisy, nazwy plików - powinien być jednakowo opisany w obu wersjach serwisu - mobilnej i desktopowej.
Uruchomienie algorytmu Mobile-First Index nie anuluje skuteczności większości dotychczas stosowanych technik SEO. Jeśli posiadasz wyłącznie desktopową stronę, nie zostanie ona w żaden sposób ukarana, jednak prawdopodobnie będzie pozycjonować się gorzej niż witryny posiadające także wersję mobilną. Brak strony mobilnej może także pogarszać jakość wyszukiwanych wyników - w takim wypadku roboty indeksujące ocenią negatywnie user experience Twojej strony.
Mobile-First Index zwiastuje zmianę filozofii Google i jej ukłon w stronę mobilności. Aby czerpać zyski z tej zmiany, zadbaj o dostosowanie swojej witryny do wymagań robotów indeksujących i upewnij się, że jest przyjazna użytkownikom. Algorytm odpłaci Ci poprawą ruchu na stronie, a w konsekwencji zyskasz nowych klientów i przestrzeń do działania.
Każdy projekt jest indywidualny, potrzebuje uwagi i dokładnego planowania. Pomogę Ci w realizacji Twoich pomysłów i zrobię wszystko, abyś osiągnął swój cel.