Każdy właściciel strony internetowej zaczyna w pewnym momencie zastanawiać się, czy zainwestował środki mądrze. Przegląda kondycję witryny i szuka sposobów na zwiększenie ruchu organicznego z wyszukiwarki.
Aby podjąć decyzję, jakie zmiany wprowadzić w serwisie, należy poznać jego mocne i słabe strony. Służy temu audyt pod kątem SEO. W dzisiejszym artykule opowiemy jak przeprowadzić go samodzielnie bez skomplikowanych narzędzi.
Audyt SEO powinien przeprowadzić każdy, kto chce poprawić widoczność swojej witryny w wynikach wyszukiwania oraz zwiększyć ruch na stronie. Przypomina on diagnozę lekarską przed rozpoczęciem leczenia. Wykonanie audytu pomaga znaleźć błędy, wady samej strony czy elementy, które nie spełniają aktualnie obowiązujących standardów. Po audycie łatwiej przygotować plan naprawczy dla swojej strony, a następnie określić, jak powinna wyglądać jej optymalizacja.
Audyt SEO warto wykonywać za każdym razem, gdy zostały wprowadzone istotne zmiany na stronie - zmiana wyglądu witryny, jej struktury, zmiana domeny czy połączenie kilku serwisów w jeden. Samo przeprowadzenie audytu to jednak tylko pierwszy krok. Kluczem do sukcesu jest wprowadzenie w życie niezbędnych zmian i eliminacja znalezionych błędów.
Sprawdzanie witryny można podzielić na dwie części: analizę techniczną oraz analizę treści. Zacznij od sprawdzenia adresów URL na stronie. Powinny być krótkie i czytelne, nie zawierać polskich znaków i drukowanych liter, a każde słowo musi być rozdzielone przy pomocy znaku „-”. Następnie sprawdź elementy title oraz meta description. Gdy upewnisz się, że każda podstrona została właściwie opisana i zawiera odpowiednie słowa kluczowe, przyjrzyj się zdjęciom i grafikom obecnym na stronie. Przetestuj czas ładowania strony na komputerze i urządzeniach mobilnych. Poprawny czas nie powinien wynosić więcej niż 1 s. Zbyt długie oczekiwanie może zniechęcić potencjalnego konsumenta, który zrezygnuje z wejścia na stronę. Sprawdź także wielkość zdjęć i upewnij się, że każde z nich zawiera poprawny opis alternatywny.
Przekonaj się, czy strona posiada przekierowanie 301. Jeśli jedna podstrona występuje pod więcej niż jednym adresem, niezbędne będzie ustawienie poprawnych przekierowań. Na koniec upewnij się, czy Twoja witryna nie ma żadnych błędów, w tym najpopularniejszego błędu 404 - nie znaleziono strony.
Optymalizacja techniczna strony jest niezwykle ważna z dwóch powodów . Po pierwsze - Google wyżej plasuje dopracowane technicznie witryny. I po drugie - dopiero dopracowana strona staje się naprawdę łatwa w obsłudze. Płynnie działająca witryna to lepsze wrażenia użytkowników i mniejszy współczynnik odrzuceń.
Im więcej wartościowych treści znajdzie się na Twojej stronie, tym większa szansa, że znajdzie się ona wysoko w wynikach wyszukiwania, a Google wskaże ją jako tę, która najlepiej odpowiada na potrzeby użytkowników. Analizując poszczególne podstrony i ruch na nich, dowiesz się, które z nich wymagają dodatkowej pracy.
Audyt treści zacznij od sprawdzenia, na jakich podstronach znajdują się teksty. Przy pomocy narzędzia Google Analytics przeanalizuj ruch, ilość wyświetleń i odrzuceń, a także średni czas przebywania na każdej z podstron. Dzięki temu łatwiej będzie Ci sprawdzić, nad którymi sekcjami warto popracować i poszerzyć je o dodatkowe treści lub elementy graficzne. Sprawdź, czy na każdej podstronie znalazła się odpowiednia ilość tekstu. Strona główna powinna zawierać około 500 wyrazów, natomiast strony poszczególnych kategorii co najmniej 250 słów.
Podczas analizy podstron z tekstem zwróć uwagę, czy znajdują się w nich linki i czy treści, do których prowadzą, nadal są aktualne. Jeśli opisywany fragment uległ zmianie, należy go poprawić. Warto też dodać kilka nowych linków prowadzących do powiązanych stron o wysokim autorytecie. Zwróć uwagę na to, czy treści na stronie nie duplikują się. Algorytmy Google wyżej oceniają witryny, w których znajdują się oryginalne, unikalne materiały.
Przeprowadzenie prostego audytu SEO jest możliwe w warunkach domowych, jednak zajmuje dość dużo czasu i wymaga sporo wysiłku. Dla uzyskania najlepszych rezultatów warto oddać swoją stronę w ręce doświadczonych profesjonalistów, którzy dysponują zestawem narzędzi niezbędnym dla uzyskania pełnych, dokładnych danych i ich właściwej interpretacji. Powierz swoją witrynę specjalistom SEO z naszej agencji interaktywnej i obserwuj zdumiewające rezultaty!
Każdy projekt jest indywidualny, potrzebuje uwagi i dokładnego planowania. Pomogę Ci w realizacji Twoich pomysłów i zrobię wszystko, abyś osiągnął swój cel.