Audyt SEO warto przeprowadzić niezależnie od tego, jak długo strona obecna jest w wyszukiwarce. Starszym stronom audyt SEO pomoże w optymalizacji pozycjonowania witryny i, w konsekwencji, w zwiększeniu ruchu organicznego.
Natomiast młode i dopiero powstające witryny uchroni przed niepotrzebnym błędami i uczyni bardziej przyjaznymi dla robotów indeksujących.
Dokładny audyt powinien być przeprowadzany ręcznie krok po kroku z użyciem konkretnych narzędzi i kończyć się listą rekomendowanych zmian, dzięki którym witryna zyska większy ruch i lepszą pozycję w wyszukiwarce Google.
Nie ma żadnych ograniczeń co do tego, kiedy i jak często można przeprowadzać audyt SEO witryny. Istnieje jednak kilka sytuacji, gdy przeprowadzenie audytu będzie niezbędne. Pierwszy audyt można przeprowadzić już na etapie tworzenia nowej strony - specjalista SEO wskaże, które elementy najbardziej wpłyną na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce i podpowie, jak usprawnić jej działanie tak, aby osiągnęła wysokie pozycje w rankingach. Należy pamiętać, że gdy witryna będzie gotowa, trzeba przeprowadzić jeszcze jeden audyt. Dzięki użyciu profesjonalnych narzędzi unikniesz częstych błędów, np. zbyt dużego nasycenia słów kluczowych.
Jednym z najczęstszych powodów zlecania audytu SEO jest spadek widoczności witryny. Zdarza się, że mimo podejmowania prawidłowych działań marketingowych, pozycja strony w rankingu spada. W takiej sytuacji najważniejsze jest jak najszybsze ustalenie przyczyny spadku, aby można było wdrożyć działania naprawcze. A powodów może być wiele - zmiana algorytmów Google, zduplikowane treści, czy błędy w linkowaniu. Bardzo ciężko ustalić je gołym okiem bez użycia specjalistycznych narzędzi i analizy danych. Audyt SEO będzie także nieocenioną pomocą w przypadku, gdy witryna zostanie ukarana przez Google - po audycie otrzymasz zestaw zaleceń niezbędnych do usunięcia źródła problemu.
Audyt powinien zostać przeprowadzony także po wprowadzeniu znaczących zmian na stronie. Dotyczy to zarówno zmian technicznych takich, jak zmiana struktury strony czy domeny, jak i zmian w wyglądzie strony. Dobrym momentem na przeprowadzenie audytu SEO jest również rozpoczęcie współpracy z agencją interaktywną lub zmiana firmy pozycjonującej. Dokładna analiza pomoże określić mocne i słabe punkty Twojej witryny i wypracować strategię działania. Wykonując audyt, otrzymasz również komplet informacji o tym, jakie działania SEO zostały wcześniej podjęte i jakie zmiany zamierza wprowadzić nowy opiekun strony.
Analizę strony warto zacząć od kwestii technicznych. Przy pomocy Google Search Console sprawdź indeksowanie witryny oraz dostępność dla wyszukiwarek. Przyjrzyj się także plikowi robots.txt - w ten sposób sprawdzisz, jakie treści są blokowane przez roboty. Następnie przeanalizuj znaczniki meta - title, meta description, keywords, nagłówki oraz atrybut alt, czyli alternatywny opis obrazka oraz przeanalizuj adresy URL w witrynie. Optymalizacja tych elementów to podstawa skutecznego SEO, a każde zaniedbanie w tej dziedzinie będzie skutkować spadkiem pozycji w wynikach wyszukiwania.
Ze względu na niedawno wprowadzony algorytm Mobile-First Index, który pierwszeństwo daje stronom mobilnym, sprawdź, czy Twoja witryna dostosowana jest do wyświetlenia w urządzeniach mobilnych. Strony, które nie posiadają wersji mobilnej lub responsywnej, nie są oceniane jako mobile friendly, a co za tym idzie, otrzymują niższe pozycje w rankingach.
Audyt treści rozpocznij od sprawdzenia współczynnika duplikacji. Algorytm Google wyżej ocenia treści unikalne i pomocne dla potencjalnych klientów. Następnie sprawdź tak zwane keywords, czyli słowa kluczowe. Sprawdź, na jakie słowa kluczowe wyszukiwana jest Twoja witryna i czy ich zagęszczenie na stronie nie jest zbyt duże. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie linków przychodzących. Linki pochodzące z wartościowych stron o wysokiej ocenie pomagają osiągnąć wysoką pozycję w wyszukiwarce. Przyrost ilości linków powinien być stały i naturalny, odstępstwa od tej normy - takie, jak losowy wzrost - sygnalizują potencjalne błędy w witrynie. Na zakończenie audytu przeanalizuj zdjęcia i grafiki umieszczone na stronie oraz szybkość jej ładowania. Zbyt długo ładująca się strona zniechęca klientów do odwiedzin, tym samym zwiększając współczynnik odrzuceń.
Przeprowadzenie dokładnego audytu SEO sprawi, że pozycjonowanie Twojej strony stanie się znacznie prostsze i pomoże Ci wypracować strategię działania. Czy kiedykolwiek udało Ci się wykonać audyt SEO swojej strony? A może wolisz powierzyć to zadanie specjalistom? Opowiedz nam o swoich doświadczeniach. Czekamy na Twój komentarz!
Każdy projekt jest indywidualny, potrzebuje uwagi i dokładnego planowania. Pomogę Ci w realizacji Twoich pomysłów i zrobię wszystko, abyś osiągnął swój cel.