Analiza konkurencji w Google pomaga w ulepszaniu strony internetowej na wiele sposobów. Przede wszystkim pozwala dostrzec jej słabe strony i odkryć niedociągnięcia konkurentów. Ponadto, przynosi szereg nowych rozwiązań, których wdrożenie poprawia wyniki organiczne z wyszukiwarki.
Analiza konkurencji w Google jest szczególnie ważna teraz, gdy coraz więcej osób przenosi swój biznes do sieci. Żeby stać się liderem w branży, musisz nie tylko podjąć odpowiednie działania SEO i uniknąć błędów konkurentów, ale także zaproponować klientom coś więcej. Jak analizować konkurencję w Google? Jakie narzędzia będą przydatne w tym procesie? O tym w dzisiejszym poradniku.
Pierwszym krokiem, który musisz podjąć, jest określenie, kto stanowi Twoją konkurencję. Zacznij od znalezienia tak zwanego benchmarku, czyli strony, która w Twojej branży jest liderem w wyszukiwarce. Często benchmarkiem będzie największa firma w kraju, regionie czy mieście. Następnie przygotuj listę słów kluczowych, na które pozycjonujesz swoją stronę. W tym momencie sytuacja staje się trudniejsza - najczęściej będziesz konkurować z konkretną stroną na kilka lub kilkanaście słów kluczowych.
Określ, które słowa kluczowe uważasz za najważniejsze. Wpisz je w wyszukiwarkę Google i sprawdź, jakie strony znajdują się powyżej i poniżej Twojego wyniku wyszukiwania. Pomiń jednak serwisy typu porównywarki cen, duże serwisy sprzedażowe i firmy korzystające z reklam Google Ads. Nie jesteś w stanie konkurować z nimi na równych zasadach aż do momentu zostania liderem w swojej branży. Zastanów się, które firmy z listy znasz, czy kojarzysz ich produkty, czy znasz ich identyfikację wizualną.
Drugim krokiem jest przygotowanie listy informacji, które potrzebujesz zebrać. Koniecznie sprawdź, na które słowa kluczowe wyświetla się oferta konkurencji, a Twoja nie. Następnie przyjrzyj się optymalizacji stron firm z Twojej listy. Zapoznaj się z treścią i sposobem jej prezentacji oraz z kodem strony. Szczególnie ważne będą linki konkurentów odsyłające do stron zewnętrznych - jak plasują się te strony w wyszukiwarce Google, jakie mają opinie i liczbę wyświetleń. Dzięki temu zobaczysz, gdzie konkurenci pozyskują nowych klientów i w jaki sposób pracują nad wizerunkiem swoich marek. Przyjrzyj się także działaniom konkurentów w social mediach - gdzie publikują, jak często i jakie treści.
Przeprowadzenie analizy konkurencji stanie się dużo łatwiejsze i zarazem dokładniejsze, jeśli użyjesz specjalistycznych narzędzi. Większość z nich jest płatna, ale daje możliwość przetestowania, zanim zdecydujesz o zakupie. Jednym z najbardziej znanych narzędzi jest polski program Senuto. Jego wielką zaletą jest intuicyjne tworzenie raportów. Wystarczy zalogować się i w zakładce „Analiza widoczności” wpisać nazwę swojej domeny, aby otrzymać listę głównych konkurentów w formie raportu zlokalizowanego w zakładce „Konkurencja”. To narzędzie pomoże Ci odkryć słowa kluczowe, na które pozycjonują się rywalizujące firmy. Senuto oferuje 14-dniowy okres próbny.
Link building jest równie ważny, co trudny do sprawdzenia ręcznie. Na szczęście istnieją narzędzia, które zbadają linki zewnętrzne konkurencji i sprawdzą ocenę domen. To programy Ahrefs oraz Majestic. Dzięki nim możesz podejrzeć źródła linków przychodzących rywalizujących firm i zadbać o to, aby ruch był kierowany także do Twojej witryny. Programy pozwolą też sprawdzić, czy rywalizujące firmy próbują pozyskiwać nowe, silne linki. Radzimy przetestować oba narzędzia, aby sprawdzić, które jest dla Ciebie bardziej przyjazne i wygodne.
Do monitorowania wyszukiwarki możesz także użyć narzędzia Google Alerts. Pomoże Ci obserwować i analizować działania konkurencji w wyszukiwarce Google, a także umożliwi ustawienie powiadomień do interesujących Cię tematów. Samodzielnie możesz wybrać częstotliwość powiadomień, interesujące Cię słowa kluczowe oraz dobór źródeł, z których pochodzą publikacje. Narzędzie jest bezpłatne.
Analiza konkurencji w Google pomoże Ci ulepszyć stronę i poprawić jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj jednak, że konkurencja także się zmienia i testuje nowe rozwiązania SEO. Dlatego staraj się przeprowadzać analizę regularnie. Aby poszerzyć swoją wiedzę na temat konkurencji, warto także przeprowadzić audyt SEO swojej strony i witryn konkurencyjnych.
Każdy projekt jest indywidualny, potrzebuje uwagi i dokładnego planowania. Pomogę Ci w realizacji Twoich pomysłów i zrobię wszystko, abyś osiągnął swój cel.