Podstawą marketingu internetowego jest SEM, czyli Search Engine Marketing. Składają się na niego reklamy Google Ads oraz pozycjonowanie SEO, które mają zupełnie inne algorytmy wyszukiwania oraz czas oczekiwania na pożądane rezultaty.
W niniejszym artykule odpowiemy na najczęściej zadawane pytania - kiedy wybrać reklamy Google Ads, a kiedy SEO oraz co jest korzystniejsze finansowo.
Reklamy Google Ads mają inne algorytmy wyszukiwania i nie przekładają się bezpośrednio na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Reklamy eksponowane są w wyszukiwarce Google zawsze nad organicznymi wynikami wyszukiwania oraz na końcu strony. A dodatkowo oznaczone zielonym kolorem oraz napisem „reklama”. Reklamy rozliczane są w zależności od ilości kliknięć użytkowników, a osoba kierująca kampanią samodzielnie ustala, jaki budżet chce poświęcić i ile powinien wynosić koszt kliknięcia. Efekty reklam Google Ads są widoczne niemal od razu, a postęp kampanii łatwo monitorować. Jednak reklama wyświetlana jest do momentu, gdy są dostępne środki na nią. Gdy kończy się okres wyświetlania, ruch na stronie również zamiera.
Pozycjonowanie SEO jest procesem długofalowym i wymagającym cierpliwości. Specjaliści SEO szacują, że istnieje ponad 200 czynników wpływających na pozycjonowanie, więc efekty naszych działań mogą stać się zauważalne dopiero po kilku miesiącach. Zoptymalizowanie strony pod kątem SEO wymaga zwykle pomocy specjalisty. Niezbędne jest sprawdzenie poprawności linków wewnętrznych, słów kluczowych, podpisów do grafik, meta description i wielu innych elementów. Jednak SEO gwarantuje wysokie pozycje w organicznych, a więc bezpłatnych wynikach wyszukiwania oraz długotrwałe rezultaty. Wymaga natomiast ciągłego śledzenia zmian wprowadzanych przez Google. Gdy algorytmy są aktualizowane lub zmieniane, pozycja strony w wyszukiwarce również może ulec zmianie.
Aby uzyskać najlepsze rezultaty, przede wszystkim należy poznać dobrze wady i zalety reklam Google Ads i SEO. Zacznijmy od słów kluczowych - to słowa, które klienci wpisują w wyszukiwarkę, poszukując konkretnego produktu lub usługi. W przypadku reklam Google Ads nie ma ograniczeń co do ilości słów. Jednak im więcej słów kluczowych, tym droższa będzie kampania. Dodatkowo, reklama wyświetlana będzie tylko osobom, które właśnie takich fraz poszukują. W przypadku pozycjonowania użyjesz tylko kilku, starannie dobranych słów kluczowych, aby osiągnąć skuteczne rezultaty. Każde z nich musi znaleźć się w treści strony w odpowiedniej częstotliwości, aby boty Google mogły je odnaleźć.
Pozycjonowanie to ruch organiczny, co oznacza, że strona pojawia się po prostu w wynikach wyszukiwania z konkretną pozycją. Natomiast reklama Google Ads wyświetlana jest w sieci reklamowej Google. Możesz samodzielnie wybrać te witryny z sieci, w których chcesz umieścić swoje reklamy. Jednak aby reklama Google Ads faktycznie spełniła swoje zadanie, użytkownik nie może korzystać z wtyczek blokujących typu AdBlock. Z kolei pozycjonowanie, chociaż bardzo skuteczne, wymaga planowania i działania z dużym wyprzedzeniem. Jeśli chcesz poprawić ruch na stronie w okresie przedświątecznym, musisz rozpocząć optymalizację witryny na kilka miesięcy wcześniej. Polecamy łączyć reklamy płatne z ruchem organicznym - osiągniesz wtedy największy zasięg.
Reklamy Google Ads najlepiej sprawdzą się w przypadku firm, które potrzebują wprowadzać szybkie zmiany produktów, reagować na zmieniające się trendy i działają w bardzo konkurencyjnej branży. Natomiast o właściwe pozycjonowanie należy dbać zawsze. Szczególnie jednak sprawdzi się wśród firm, które oferują konkretne produkty lub usługi przez cały rok, a ich budżet reklamowy jest stosunkowo mały. Zastosowanie działań SEO polecamy także firmom, które znalazły już najlepsze frazy kluczowe i potrafią kreatywnie i ciekawie je wykorzystywać. Należy także pamiętać, że nie każdą branżę można reklamować poprzez Google Ads. Stronom oferującym niektóre towary, np. alkohole, pozostają wyłącznie działania SEO.
Najlepsze rezultaty osiągniesz, łącząc reklamy Google Ads z narzędziami SEO. Oba rozwiązania pomogą w dotarciu do potencjalnych klientów. Wysoka pozycja Twojej strony w wynikach wyszukiwania sprawi, że strona stanie się widoczna i często odwiedzana przez kupujących. Natomiast reklamy Google Ads pomogą pokazać Twoją stronę szerszemu gronu nowych użytkowników.
Każdy projekt jest indywidualny, potrzebuje uwagi i dokładnego planowania. Pomogę Ci w realizacji Twoich pomysłów i zrobię wszystko, abyś osiągnął swój cel.