E-commerce to szeroki i rozwijający się dynamicznie obszar obejmujący wszystkie transakcje biznesowe dokonywane za pośrednictwem internetu. Wśród nich najbardziej znane są sklepy internetowe.
Rynek e-commerce notuje w ostatnim czasie dwucyfrowe tempo wzrostu, a szybki rozwój wzmocniła dodatkowo pandemia, kiedy wiele biznesów było zmuszonych przenieść całość lub część swojej działalności do sieci.
W branży e-commerce powstają coraz nowe rozwiązania techniczne ułatwiające wyszukiwanie produktów, porównywanie ich cen i wreszcie kupowanie, a wszystko za sprawą rosnących oczekiwań klientów. Nowe narzędzia, zmieniające się trendy w marketingu i dynamiczny rozwój branży to ciągłe zmiany. W uporządkowaniu wiedzy o e-commerce pomoże przygotowany przez nas krótki poradnik.
E-commerce, czyli handel elektroniczny obejmuje wszelkie transakcje i zakupy online - płatność i dostawa odbywa się poza fizyczną siedzibą sklepu. Najbardziej rozpowszechnione są sklepy internetowe umożliwiające klientom wirtualne przeglądanie towaru i dokonanie zakupu. E-sklepy korzystają z oprogramowania nazywanego platformą e-commerce. E-commerce to nie tylko sklepy online, ale także aukcje, wymiana walut, zakłady bukmacherskie i inne formy internetowej działalności opartej na sprzedaży.
E-commerce występuje najczęściej w trzech rodzajach. B2C, czyli business to consumer to transakcje między firmą sprzedającą produkty lub usługi a indywidualnym kupującym, najczęściej poprzez sklep internetowy. B2B, czyli business to business to transakcje zawierane między dwoma podmiotami biznesowymi. Najczęściej odbywają się poprzez specjalne systemy dedykowane B2B oraz z udziałem przedstawicieli handlowych. C2C, czyli consumer to consumer to handel pomiędzy osobami prywatnymi odbywający się za pośrednictwem portali aukcyjnych.
Przenoszenie się biznesu do internetu przyspieszyło w ostatnim czasie bardzo mocno. Wiele firm tradycyjną sprzedaż w sklepach stacjonarnych uzupełnia dodatkowo sklepem internetowym, ułatwiając klientom zamówienie, odbiór i wymianę towaru. Do towarów, które dobrze sprzedają się przez internet, należą: odzież, multimedia, książki, dodatki wnętrzarskie, produkty wspierające zdrowy tryb życia, meble i elektronika. Bardzo dynamicznie rośnie zwłaszcza ilość transakcji dokonywanych za pośrednictwem telefonów komórkowych.
Sklep internetowy to atrakcyjne rozwiązanie, ponieważ może na siebie zarabiać przez 365 dni w roku. Klient nie jest ograniczony godzinami otwarcia, może płacić i wybierać produkty przez całą dobę. Prowadzenie biznesu sieciowego jest szczególnie atrakcyjne dla małych przedsiębiorców, ponieważ pomaga zredukować koszty. Nie ma już potrzeby wynajmu i utrzymania wielu punktów sprzedaży, organizowania skomplikowanych łańcuchów dostaw i zatrudniania wielu pracowników. Dodatkowo, e-commerce pomaga otworzyć się dla szerokiego grona konsumentów. Można realizować sprzedaż i wysyłkę towaru w każde miejsce na świecie, w którym jest internet.
Jednak warto wiedzieć, że wiele sklepów sieciowych utrzymuje swoją działalność maksymalnie do dwóch lat. Na polskim rynku e-commerce wciąż podstawą jest konkurowanie ceną. Przedsiębiorcy prześcigają się, aby zapewnić jak najbardziej atrakcyjną cenę produktu i tym samym przyciągnąć klientów, co dla małych przedsiębiorców może być na dłuższą metę niemożliwe do spełnienia. Na szczęście podejście kupujących stopniowo się zmienia. Klienci poszukują już nie tylko korzystnej promocji, ale też profesjonalnej obsługi, szybkiej dostawy czy niszowych produktów - bardzo często robionych na zamówienie.
Podobnie jak z tradycyjnym biznesem na początku należy ustalić, jakiego sklepu internetowego potrzebujesz, co będziesz w nim sprzedawać i do kogo ma być skierowany. Spróbuj określić też, jak duży ruch chcesz wygenerować i jak szybko spodziewasz się rozwijać swój kanał sprzedaży. Od tego będzie zależeć oszacowanie budżetu, jaki musisz przeznaczyć na rozpoczęcie działalności i stworzenie strony. Zastanów się nad swoimi możliwościami czasowymi i technicznymi - czy będziesz w stanie samodzielnie stworzyć i rozwijać sklep online, czy wolisz powierzyć to zadanie doświadczonej agencji interaktywnej. Do kosztów otwarcia sklepu dolicz także budżet na działania marketingowe, na przykład reklamy Google Ads.
Specjaliści e-commerce szacują, że co druga złotówka wydana przez polskich kupujących trafia do sklepów internetowych. To ogromny i dynamiczny rynek do zagospodarowania i szansa na rozwój Twojej firmy. Warto poznać e-commerce, śledzić trendy i wymagania, aby wypromować swój biznes i odnieść sukces.
Każdy projekt jest indywidualny, potrzebuje uwagi i dokładnego planowania. Pomogę Ci w realizacji Twoich pomysłów i zrobię wszystko, abyś osiągnął swój cel.